Geografia d'Europa | 4t d'Humanitats | Universitat Pompeu Fabra

domingo, 6 de marzo de 2016

República de Polònia - Monografia regional


Rzeczpospolita Polksa – República de Polònia
                                            Monografia regional





Índex de matèries
  1. Polònia, els antics estats satèl·lit de la urss, i la Unió Europea                        
    1. Introducció i justificació del marc regional                                                  
    2. Superfície, població, densitat i pib. Primers indicadors comparatius           
    3. Indicadors econòmics comparatius                                                            
    4. Indicadors socials comparatius                                                                    

  1. Perfil polític i administratiu de la República de Polònia                                  
    1. Síntesi de la història política polonesa                                                       
    2. Organització política actual                                                                          
    3. Administració territorial                                                                               

  2. Distribució i dinàmiques demogràfiques, i migracions                                     
    1. Perfil de la població polonesa                                                                      
    2. Principals tendències migratòries                                                                 

  3. Activitat econòmica                                                                                             
    1. Principals tendències econòmiques                                                              
    2. Principals sectors econòmics i socis comercials                                            

  4. El riu Vístula, una gran xarxa comercial i de comunicacions d’Europa        

  5. Bibliografia                                                                                                          

  6. Annex d’imatges                                                                                                  



  1.  Polònia, els antics estats satèl·lit de la URSS, i la Unió Europea
1.1. Introducció i justificació del marc regional
Fig. 1. La regió dels antics estats satèl·lit de la URSS
La República de Polònia és un estat europeu que ocupa una superfície 312.679 km2 i allotja una població censada que suma uns 38,5 milions d’habitants. Polònia limita al nord amb el mar Bàltic, amb Kaliningrad, territori rus, i amb la República de Lituània; a l’est amb les repúbliques de Bielorússia i Ucraïna; al sud amb la República Txeca i la República d’Eslovàquia; i a l’oest amb la República Federal Alemanya. Els ciutadans de Polònia són coneguts com a polonesos, llur capital és Varsòvia, i l’himne oficial de l’estat s’anomena Mazurek Dąbrowskiego. La bandera de Polònia està formada per dues franges horitzontals d’idèntiques dimensions, de les quals la superior és blanca i la inferior vermella. En la present exposició, Polònia és considerada un estat del centre-est d’Europa, part de la regió d’antics estats satèl·lit de la Unió Soviètica (Fig. 1). En conseqüència, cal començar tot justificant aquesta classificació geogràfica de Polònia.
La regió que emmarca en aquesta exposició la República de Polònia ha de ser justificada i ben caracteritzada com allò que volem que sigui, una eina d’anàlisi geogràfica que permeti i condicioni la presentació de l’estat en què ens centrem sota els paràmetres de la claredat i l’eficiència de què la creiem dotada. L’agrupació de Polònia amb estats com la República Txeca, Eslovàquia, Hongria, Romania i Bulgària no pot respondre a criteris físics, ja que ni en orografia, ni en hidrografia, ni en climatologia coincideixen tots ells. És més, les diferències que podem trobar entre la Polònia bàltica i la conca búlgara-romanesa del Danubi no fan més que explicitar que la unió regional d’aquesta franja de terra latitudinal entre el nord-est i el sud-est d’Europa ha de respondre a altres qüestions. Com pot deduir-se del mateix títol, allò que unifica la regió i que la fa susceptible d’una –fràgil– anàlisi de vocació unitària és la història recent compartida. No és en els segles xviii i xix, els dels grans imperis, que Varsòvia, Budapest i Sofia poden ser considerades integrants de cap mena d’unitat regional, car presenten unes tradicions històriques, ètniques i culturals tan diverses que és sols a la fi de l’experiència compartida de la Segona Guerra Mundial i amb l’adveniment de les repúbliques populars de dependència russo-soviètica que és possible entendre aquest eix clau a la dreta del teló d’acer com una unitat d’anàlisi.
Així doncs, i tenint present que, arran del col·lapse de la Unió Soviètica, aquestes repúbliques s’han aproximat tant als ordres geopolítics de l’Europa de l’oest i dels Estats Units que ja totes sis estats formen part de la Unió Europea i de l’otan; amb totes aquestes consideracions fetes, podem començar a desplegar la significació específicament polonesa d’aquesta regió.
Fig. 2. Procés d'integració de la regió als organismes
internacionals occidentals
Polònia, com la República Txeca i Hongria, va ingressar a l’otan el 1999, una dècada després de l’arribada a la cancelleria i a la presidència poloneses de Tadeusz Mazowiecki i Lech Wałęsa, cofundadors del sindicat independent i d’arrels catòliques Solidarność. Els altres tres estats de la regió, Eslovàquia, Romania i Bulgària, van entrar a l’Aliança de l’Atlàntic Nord el 2004. L’ingrés constant i sostingut de tots els estats de la regió a les organitzacions supraestatals occidentals té dues velocitats, com hem pogut veure, i Polònia, en cap cas, no ha quedat mai enrere en aquest procés d’integració europea (Fig. 2). Abans i tot d’entrar a la Unió Europea, la República de Polònia va signar, el 2003, l’acord de Schengen, que seria implementat un cop l’estat ja era membre de ple dret de la Unió, el 2007. La pertinença o no a l’espai Schengen marca una diferència fonamental entre els antics estats satèl·lit de la urss, ja que si en un extrem trobem Eslovàquia, que pertany tant a Schengen com a l’Eurozona, a l’altre hi ha Romania i Bulgària, que no estan adscrits a cap dels tractats esmentats. Polònia, per la seva banda, manté una moneda pròpia, el Złoty (signe zł i codi pln), que va començar a usar formalment a partir del segle xvii. Entre 1990 i 1995, com a resultat de l’enorme inflació que arrossegava Polònia, la moneda va viure un procés de redenominació que va fer que 10.000 vells złotys (plz) passessin a valdre un nou złoty (pln).
1.2. Superfície, població, densitat i pib. Primers indicadors comparatius
La República de Polònia té una superfície de 312,7 km2, és a dir, un 35,4% de l’extensió total de la regió d’antics estats satèl·lit de la urss, xifrada en 883 km2. La seva població suma 38,5 milions d’habitants respecte els 91,1 que habiten en els sis estats de la regió (Fig. 3). Quant a població, per tant, Polònia presenta el 42,2 % de la població total de la regió. Si comparem les dades que hem obtingut fins aquí amb les de la Unió Europea trobem que Polònia té el 7,2 % de la superfície total de la Unió Europea, i el 7,5 % de la població. Així, la densitat de població existent entre Polònia i la Unió Europea en el seu conjunt presenta índexs similars: la densitat polonesa és de 123 habitants per km2, mentre que l’europea és de 115,8. En comparació amb la regió, tot essent l’estat més gran i el més poblat, presenta també una densitat poblacional superior, ja que la mitjana dels estats de la regió té una densitat de població de 104,3 habitants per km2. Polònia és un estat de dimensions i població similars a Espanya, i per això té un pes específic semblant en els òrgans decisoris de la Unió. Per posar un exemple, a Espanya corresponen 54 escons del Parlament Europeu, i a Polònia, 51.
Fig. 3. Superfície, població i PIB, primeres dades comparatives
Pel que fa al pib, el de la República de Polònia ascendeix a 1.050.201 bilions de dòlars, tot essent el més elevat de la regió i suposant el 44,4 % del pib total de la regió (Fig. 3), així com el 5,7 % del pib europeu. Com hem anat veient, el pes de Polònia dins la regió d’antics estats satèl·lit de la Unió Soviètica és molt gran, però proporcional a les seves dimensions i població. Tanmateix, en comparar l’estat amb el gruix de la Unió Europea, allò que en funció de la població (7,5 %) i de la superfície (7,2 %) podia ser estable i també proporcional, llangueix en presentar el primer indicador econòmic (5,7 %). No podem dubtar en cap moment que, en comparar Polònia amb estats com Eslovàquia o Romania, parlem d’una riquesa proporcionalment més gran, però que, en comparar-la amb tota la Unió, per força hem de concloure que ens trobem davant d’un dels germans pobres d’Europa.
Fig. 4. PIB per càpita polonès, regional i europeu
Abans de passar als indicadors econòmics, però, convindrà analitzar el pib per càpita i l’índex de desenvolupament humà de Polònia per acabar de perfilar la magnitud del seu pes a la regió i a la Unió. El pib per càpita de Polònia és de 27.654 $, lleugerament per sobre de la mitjana regional, 25.775 $, però molt per sota de la mitjana europea, xifrada en 35.849 $. Polònia, en aquest cas, també es troba per sota de la República Txeca (32.662 $) i d’Eslovàquia (29.209 $), el que ens dóna una certa imatge de fragilitat econòmica de l’estat més gran i més poblat del centre-est d’Europa (Fig. 4). L’índex de desenvolupament humà de Polònia, per la seva banda, és de 0,843, idèntic al d’Eslovàquia i per sota del de la República Txeca, de 0,87, i del de la mitjana europea, 0,876. No obstant, i de nou, Polònia se situa per sobre de la mitjana regional, 0,827 (Fig. 5). Aquests dos últims factors tornen a remetre a la disparitat analítica de Polònia en funció del marc comparatiu: és un estat pobre de la Unió Europea, però un dels més rics de la regió d’antics estats satèl·lit de la Unió Soviètica.
Fig. 5. ÍDH (Índex de desenvolupament humà) polonès, regional i europeu
1.3. Indicadors econòmics comparatius
No podem imaginar la regió que ens ocupa com un espai de dues o tres velocitats, en què uns estats són molt pròspers i uns altres mostren severes dificultats; per contra, hem d’imaginar la regió com una escala de sis graons en què, tot i dins d’una certa estabilitat, hi ha diferències graduals entre l’estat més ric i pròsper, i el més pobre. Polònia, en aquesta escala econòmica, acostuma a ocupar la segona posició, sempre per darrere de la República Txeca, que en una anàlisi relativa presenta uns índexs econòmics més tranquil·litzadors que; a vegades en pugna amb Hongria i Eslovàquia; però sempre per davant de Romania i Bulgària, que en aquest ordre acostumen a emmotllar-se en totes les anàlisis comparatives (Fig. 6).
Fig. 6. Dades econòmiques comparatives
El deute públic de la República de Polònia és del 50,4 % del seu pib, el que la situa, en sintonia amb la resta d’estats de la regió, en un índex força allunyat de la mitjana europea, que es troba en el 86 % del pib. L’índex regional és del 48,2 %, i això indica fins a quin punt els antics estats satèl·lit de la Unió Soviètica han tingut menys necessitat que el gruix d’Europa occidental de recórrer a l’emissió de deute públic per finançar-se, en part gràcies a la inversió estrangera i als fons de cohesió arribats a la regió, i també a Polònia, arran de la seva entrada a la Unió Europea. Pel que fa al dèficit polonès, aquest és negatiu en una suma del 3,3 % del pib, molt pròxim a les dades europea i regional, que són del 3 %.  Per entendre la dada, pot ser útil prendre la referència espanyola, que és del 3,12 % durant el tercer trimestre del 2015, i així comprendre que aquestes xifres de decreixement econòmic segueixen essent preocupants i tenint un impacte negatiu sobre l’economia.
El salari mitjà a Polònia és de 7.617 € l’any, molt per sota de la mitjana europea, que es troba en 17.671 €. En comparació amb la seva regió, no obstant, aquesta xifra és lleugerament superior a la mitjana, que es troba en 7.098 € l’any. L’atur a aquesta regió del centre-est d’Europa no és excessivament elevat, excepte en el cas eslovè, que supera amb escreix la mitjana europea, situada en el 9,9 %. Polònia té en l’actualitat un percentatge d’atur sobre la població activa del 7,5 %, per sota del 8 % de la mitjana regional. En el cas de l’atur juvenil, no obstant, la situació s’inverteix, i Polònia presenta un percentatge del 20,9 %, quatre dècimes superior al de la mitjana de la regió. Tot i això, la dada segueix sent inferior a la mitjana europea, situada en el 22,7 %. L’economia submergida i l’emigració de la població jove són els principals factors que permeten entendre aquestes dades comparatives respecte la regió i la Unió.
Per acabar, farem referència al pes de la indústria en relació al pib, que pot dibuixar una imatge del desenvolupament del model productiu de Polònia, tot tenint en compte que la mitjana europea es troba en un 25,6 % per causa de l’augment del pes específic del sector serveis. A Polònia la xifra s’eleva fins al 32,6 %, per sobre de la de la regió, que és del 31,7 %. El model productiu dels antics estats satèl·lit de la Unió Soviètica encara no és el mateix que el d’Europa occidental o del nord, i la indústria segueix tenint-hi un paper preponderant, de gairebé un terç de l’activitat econòmica, perquè el sector terciari i quaternari no han tingut l’efervescent ascens que sí que trobem a la majoria de la resta d’estats de la Unió Europea.

1.4. Indicadors socials comparatius

Per acabar d’esbossar les relacions de proximitat o divergència socioeconòmiques de la República de Polònia i la regió en què l’englobem, a més de tenir sempre en compte les dades mitjanes europees; ara farem referència a uns quants paràmetres de tall social (Fig. 7). El primer és l’esperança de vida, que en el cas polonès és de 76,4 anys, més de dos anys menys que la mitjana europea, però més d’un any més que la mitjana regional. En aquest cas, l’equidistància a la baixa de Polònia entre les mitjanes de la Unió i de la regió mostra, de nou, la complexa condició de la república, que és considerablement més pròspera que els estats més pobres del centre-est d’Europa, però força més pobra que els estats més rics d’Europa.
Fig. 7. Dades socials comparatives

La taxa de fertilitat polonesa és una dada sorprenent, però que és molt il·lustrativa de la situació de Polònia en el món. Es tracta de la xifra més baixa de la regió, amb un 1,3 ‰. La mitjana regional és de l’1,41 ‰, i l’europea de l’1,58 ‰, i diem que és una dada sorprenent perquè Polònia és l’estat en què més persones es consideren catòliques i practicants de la religió catòlica, sovint vinculada amb un nombre de fills per dona elevat. No obstant, l’índex polonès és similar al dels altres estats catòlics del sud d’Europa, i deixa entreveure com l’increment de la prosperitat econòmica arran de l’entrada a la Unió Europea, però la nul·la gestió estatal del foment de la natalitat, sumats a l’actual situació de precarietat i convulsió econòmiques, són factors clau per entendre la davallada de la taxa de fertilitat. La mortalitat infantil, per la seva banda, és del 5,2 ‰, mentre que la dada mitjana europea és del 4 ‰. En aquest aspecte, Polònia es troba en la franja inferior de les graduals taxes estatals d’Europa, juntament amb la resta d’antics estats satèl·lit de la urss.

Per altra banda, la taxa de creixement demogràfic polonesa és molt pròxima a zero, i actualment se situa en el -0,3 ‰, una xifra que no podem deixar de vincular a una altra taxa, la taxa de migracions neta, en què Polònia també decreix un -0,47 ‰, tot constituint-se així en un estat emissor de migrants, majoritàriament a altres estats de la Unió Europea, i amb un perfil d’ample espectre, tant de professionals formats com de famílies sense formació, amb tendències a l’alça del primer grup i a la baixa del segon. La regió en què englobem Polònia està formada per un únic estat globalment receptor de migrants, que és la República Txeca; dos que basculen en l’estabilitat, Eslovàquia i Polònia; i tres que són majoritàriament emissors de població migrant.

2. Perfil polític i administratiu de la República de Polònia
Fig. 8. Evolució històrica de la Mancomunitat de Polònia i Lituània
2.1. Síntesi de la història política polonesa
Un breu resum de la història de Polònia ha de començar per la sedentarització dels pobles eslaus a la regió, tot formant importants nuclis poblacionals al llarg de la façana bàltica i a l’entorn dels rius Oder i Vístula, i unificant-se en el ducat de Polònia sota la dinastia Piast. La conversió al catolicisme del duc Mieszko I l’any 966, i la formació del regne de Polònia en un territori similar a l’actual per part de Bolesław I el Valent són les dades més destacades de la Polònia medieval. La regió coneix el seu màxim esplendor amb la formació de la Mancomunitat de Polònia i Lituània l’any 1569, arran dels intensos llaços matrimonials que unien el Regne de Polònia amb el Gran Ducat de Lituània (Fig. 8).
Després de la Pau de Westfàlia, l’any 1648, la Mancomunitat comença a patir un fort declivi cultural i polític marcat, sobretot, per les incessants inestabilitats i febleses de la Corona i per les guerres constants amb els tsars de Rússia, amb l’Imperi Otomà, i amb la puixant força prussiana. La Mancomunitat de Polònia i Lituània va quedar desfeta entre el 1772 i el 1795, quan els regnes de Prússia, Àustria i Rússia van eliminar per complet qualsevol sobirania polonesa i lituana. El Congrés de Viena de 1815 va ratificar la partició després de les guerres napoleòniques, i va mantenir ofegades les esperances nacionalistes de Polònia, cada cop més impregnades del militarisme romàntic propi de l’època. Tot i revoltar-se diverses vegades contra els poders imperials, els polonesos no van assolir la seva independència fins després de la Primera Guerra Mundial, en el marc de la Conferència de Pau de París i el Tractat de Versalles de 1919. Polònia va esdevenir per primera vegada una república sobirana, tot i que les grans potències van assegurar-se que la seva funció geogràfica fos la mera partició d’Alemanya i el distanciament dels pols de Moscou i Berlín. Durant la segona meitat del segle xix i la primera meitat del xx un gran nombre de polonesos van emigrar arreu d’Europa i dels Estats Units, a la recerca de la prosperitat que les turbulències del vell continent no semblaven assegurar mai.
Fig. 9. Establiment de les fronteres actuals, 1945-1951
La segona meitat del segle xx està marcada per l’ocupació alemanya durant la Segona Guerra Mundial, el genocidi comès en sòl polonès per part del règim nazi, i l’apropiació d’una gran franja de territori oriental per part de la Unió Soviètica, que establia les fronteres actuals de Polònia (Fig. 9). Entre 1946 i 1947, el soviètic Partit Obrer Unificat Polonès (pzpr) pren el control del govern de l’estat a través d’un polèmic referèndum i d’unes no menys polèmiques eleccions, i constitueix la República Popular de Polònia. Aquest estat ingressa al comecon i conforma també el Pacte de Varsòvia, les organitzacions internacionals econòmica i militar del bloc comunista; i la República de Polònia actual no naixerà fins les eleccions de 1989, en què després d’una llarga història de protestes liderades pels joves i per l’Església catòlica, el pzpr és desbancat del govern en el marc del col·lapse de la Unió Soviètica, de la mà del sindicat catòlic Solidarność i dels ja esmentats Tadeusz Mazowiecki i Lech Wałęsa, els primers President i Primer Ministre.
2.2. Organització política actual
Polònia és una república parlamentària semipresidencialista i moderadament descentralitzada. El President de la república, que és el Cap de l’estat, és escollit cada cinc anys per sufragi universal directe. Aquest nomena un Primer Ministre, el cap del govern, que al seu temps tria els membres del govern. El Primer Ministre i el seu Consell de Ministres han de ser aprovats per les dues cambres del Parlament Polonès. L’actual President de Polònia és Andrzej Sebastian Duda i la Primera Ministra és Beata Maria Szydło.
El poder legislatiu recau sobre les dues cambres, formades pel Sejm, la cambra baixa, de 460 membres; i el Senat, la cambra alta, de 100 membres. Els membres del Sejm s’elegeixen per sufragi universal directe amb llistes obertes, tot usant el mètode de representació proporcional d’Hont en funció del districte electoral corresponent. Hi ha 41 districtes electorals que subdivideixen els voivodinats per a fins únicament electorals, i cadascun proporciona un nombre variable de diputats electes. Les llistes que concorren a les eleccions han de superar el llindar del 5% dels vots a tot l’estat per poder accedir a representació parlamentària. No obstant, els partits que representen a minories ètniques estan exempts del compliment d’aquesta norma. Els senadors del Senat es trien per sufragi universal directe, en què cada circumscripció electoral tria un nombre determinat de senadors per mitjà d’un vot singular.
El Senat i el Sejm, en sessió conjunta, es coneixenen com a ‘Assemblea Nacional’, i aquesta només es pot formar per tres raons: quan un nou president presenta el seu jurament en començar el seu mandat, quan es presenta una acusació o censura de la gestió del president davant del tribunal estatal, i quan la incapacitat permanent del president per complir les seves funcions és declarada.
El Senat revisa i esmena les lleis del Sejm, així com els pressupostos, i té l’autoritat de concedir al president de la República el permís per convocar referèndums sobre qüestions d’interès d’abast estatal. A més, és l’òrgan encarregat dels nomenaments dels alts funcionaris financers, judicials i de telecomunicacions. D’altra banda, té el mandat de vetllar pel desplegament de la legislació de la Unió Europea a Polònia. Per la seva banda, el Sejm supervisa l’acció executiva, aprova les lleis i els pressupostos de l’Estat, i s’organitza en comitès legislatius. Amb l’aprovació del Senat, el Parlament també designa l’ombudsman, conegut com el Comissionat per a la Protecció dels Drets Civils, per un període de cinc anys.
El poder judicial polonès és declarat independent per la Constitució de la República. La branca judicial té un paper molt important en la presa de decisions nacionals. Està integrada per la Suprema Cort de Polònia, La Cort Suprema Administrativa de Polònia i el Tribunal de l’Estat. Actualment la independència del poder judicial a Polònia és posada en dubte per la comunitat internacional, que qüestiona els mètodes de designació dels alts funcionaris de l’entramat jurídic, així com la imbricació patent entre aquest poder i l’executiu.
2.3. Administració territorial

Fig. 10. Voivodinats de Polònia
Fig. 11. Powiaty de Polònia
La divisió administrativa de Polònia respon a tres nivells de subdivisió: 16 voivodinats, que poden ser traduïts per províncies i que responen a criteris històrics i culturals (Fig. 10); 379 powiats, o comtats, a més de 65 ciutats amb estatus de powiat (Fig. 11); i 2.479 gminas, que traduïm per municipalies. Aquesta estructura és així des de l’última reforma de 1998, sota el govern demòcrata-cristià de Jerzy Buzek. Des de 1975 i fins el 1998, tant durant la República Popular com durant la primera dècada de la República actual, existien a Polònia 49 voivodinats més petits, però cap powiat. Aquesta administració anterior estava organitzada sota criteris racionalistes propis de l’arbitri del Partit Obrer Unificat Polonès (pzpr), i va ser substituïda per una morfologia més escaient segons principis històrics, principalment a causa de l’alteració fronterera arrossegada encara des d’abans de la Segona Guerra Mundial, en què principalment les regions de Pomerània i Silèsia van ser annexionades d’Alemanya. Tanmateix, hi ha voivodinats que, fins i tot després de la reforma, no corresponen als límits territorials històrics de les regions poloneses. Per exemple, la meitat del voivodinat de Silèsia comprèn territoris històricament vinculats a la Petita Polònia, i Pomerània es troba dividida en tres voivodinats, tot i que aquests mantenen el nom de la regió de passat prussià.
L’autoritat política dels voivodinats és compartida entre un governador elegit pel govern central, el wojewoda o voivode; així com per una assemblea electa anomenada sejmik, i un executiu triat per aquesta. El cap de l’executiu regional s’anomena marszałek. Els powiats, al seu torn, concentren l’autoritat política en un consell electe presidit per un starosta. En el cas de les ciutats amb estatus de powiat, en canvi, aquesta funció l’acompleixen els consells i els executius del gmina corresponent. Aquests són presidits per un batlle triat per sufragi universal directe, i un executiu format de forma indirecta segons els resultats de les eleccions locals. En aquestes eleccions, els polonesos trien de forma conjunta els seus representants polítics als voivodinats, als powiats i als gminas.

3. Distribució i dinàmiques demogràfiques, i migracions
3.1. Perfil de la població polonesa
Ja hem vist que Polònia és l’estat més poblat del centre-est d’Europa, amb uns 38 milions d’habitants, però cal advertir una regressió demogràfica que ja fa més d’una dècada que dura. Entre el 2006 i el 2015, la República de Polònia ha perdut 151.441 habitants, passant de tenir 38.157.055 habitants dos anys abans de l’esclat de la crisi econòmica, per tenir-ne 38.005.614 a la sortida de la recessió. El creixement vegetatiu polonès anual es manté estable en el -0,3 ‰ (Fig. 12 i 13). La baixa taxa de natalitat, de 10 naixements per cada mil habitants; la mortalitat superior a la mitjana europea, de 9,9 per cada mil habitants; el baix índex de fertilitat, d’1,27 fills per dona; i la curta esperança de vida, de 75 anys, són factors clau per aquest decreixement poblacional. Encara cal, però, fer referència a l’impacte de l’emigració en aquestes dades.
Fig. 12. Davallada poblacional polonesa

Fig. 13. Creixement vegetatiu europeu, en la subdivisió regional
La població polonesa estava històricament composta per diversos grups ètnics minoritaris, des dels propis polonesos fins als prussians, passant per silesians, txecs, eslaus orientals i caixubis. No obstant, arran del constant rearranjament fronterer i a les deportacions forçoses perpetrades per alemanys i russos entre el 1939 i el 1946, la població va esdevenir una de les més homogènies d’Europa, un estat format per polonesos parlants de polonès en un 97 %. Silesians i caixubis representen sols l’1,1 % i el 0,04 %. Un 91 % dels polonesos es declara catòlic, un 5 % es considera ateu, i un 1 %, ortodox.
Fig. 14. Densitat de població europea sota el paràmetre regional
Pel que fa a la distribució de la població sobre el territori, podem identificar tres grans tendències en les acumulacions demogràfiques (Fig. 14): solen ocórrer en els territoris del sud, a l’entorn de Katowice i Wrocław, capitals històriques de Silèsia, on trobem una gran concentració d’activitat econòmica, i de Cracòvia; o bé a les importants ciutats del centre, Varsòvia, Poznań i Łódź. El nord bàltic presenta una densitat de població molt inferior, a excepció de l’entorn de Gdańsk, que concentra el comerç marítim de la República. Així mateix, és en aquestes zones esmentades en què la població augmenta, mentre que les regions rurals queden progressivament deshabitades en favor de la regió metropolitana més propera.
3.2. Principals tendències migratòries
La història política de l’actual República de Polònia és molt rellevant pel que fa al sentit de les migracions dels polonesos arreu del món. La immigració polonesa als Estats Units és un cas que exemplifica perfectament aquesta relació: els les grans onades migratòries de Polònia es donaren durant la segona meitat del segle xix, després de la Segona Guerra Mundial, i entre 1989 i l’actualitat. Avui hi ha fins a 10 milions d’estadunidencs d’ascendència polonesa, i la majoria correspon a la primera onada, quan els tres grans imperis del centre i l’est d’Europa, Prússia, Àustria i Rússia, van repartir-se el territori entre el Bàltic i els càrpats. Aquest grup migratori el constituïren gairebé exclusivament pagesos sense propietats agrícoles, que van veure la seva mera subsistència en risc sota el control dels estats ocupants. Després de la Primera Guerra Mundial, no obstant, la legislació supremacista i anti-eslàvica dels Estats Units va aturar les grans migracions, que van reprendre’s arran del massiu cost humà que la Segona Guerra Mundial tingué per a Polònia, tan pel que fa a devastació material com pel que fa a deportacions i moviments forçosos de població. La tercera onada migratòria, fruit del col·lapse del bloc comunista, va ser molt menys notòria a l’altra banda de l’Atlàntic, i va concentrar-se als estats europeus.
Fig. 15. Taxa de migracions neta, sota els
paràmetres regionals
La situació actual de Polònia és de clara tendència a l’emigració (Fig. 15 i 16), però el volum de les persones en moviment té un abans i un després en l’entrada de la república a la Unió Europea. Durant l’any 2013, 275.000 persones van marxar de Polònia, i el perfil del migrant exterior mitjà és el d’una dona jove –entre 25 i 35 anys– amb un alt nivell d’estudis, que abandona les zones urbanes poloneses de camí a països propers i pròspers com Alemanya i Àustria, i, en menor mesura, França i Itàlia. L’any 1999, deu anys després de la caiguda del mur de Berlín, fins a 80.000 polonesos van emigrar a Alemanya, i aquesta xifra no ha fet més que créixer amb els anys. La immigració és un fenomen realment escàs a Polònia, però va marcar un fort repunt entre el 2008 i el 2010, quan la crisi econòmica esclatà arreu d’Europa. La població immigrada que resideix a Polònia prové majoritàriament d’Alemanya, Ucraïna i Rússia.
Fig. 16. Taxa migratòria neta, en comparació amb les dades de la regió i la UE
4. Activitat econòmica
4.1. Principals tendències econòmiques
És insensat fer qualsevol referència a l’economia d’un antic estat satèl·lit de la Unió Soviètica, o, pel que fa al cas, de qualsevol república popular, sense entendre fins a quin punt altera els paradigmes econòmics el trànsit entre una república socialista i una democràcia liberal. Aquest procés va començar a Polònia el 1989, amb les primeres eleccions no controlades pel Partit Obrer Unificat Polonès, i es fa difícil de dir si avui dia ha culminat, encara que la República de Polònia va complir, ja durant la primera meitat del segle xxi, amb tots els estàndards i requisits per ser un estat membre de la Unió Europea. Això es deu al gran esglaó existent entre els estats d’Europa occidental, sigui meridional o septentrional, catòlica o protestant, i els antics estats membres de la urss de què Polònia forma part. És un decalatge que ja hem mirat de mostrar a través dels diversos indicadors econòmics i socials, i que condiciona de cap a cap el potencial desenvolupament de Polònia i la seva prosperitat.
A partir de 1989, un sistema autoritari-paternalista va haver de ser substituït per una democràcia multipartidista amb una economia de mercat que no només havia de tolerar, sinó encoratjar la inversió privada i l’emprenedoria. Durant la República Popular es va desenvolupar una forma de política estatalista que monopolitzava els ingressos de tots els sectors, així com també les inversions pel que fa a serveis públics. Aquest sistema polític i econòmic, no obstant, mantenia uns percentatges d’inversió en els serveis públics iguals o superiors als que durant la segona meitat del segle xx van fer-se a Europa occidental. Entre 1989 i 1991, Polònia va emprendre accelerades mesures de liberalització del mercat i de privatització d’empreses, la qual cosa va provocar una forta recessió. L’atur va ser un fenomen d’importància creixent, acompanyat d’índexs accentuats de pobresa i desigualtat. Les reformes dutes a terme van acabar amb els monopolis de l’Estat i van introduir l’educació i l’atenció mèdica privades, i el paper de l’Estat en el benestar social va passar ràpidament d’estar obligatòriament garantit a dependre dels ingressos obtinguts amb impostos específics per alimentar la inversió pública. Alguns analistes han qualificat aquest període de «process of welfare state residualization» (Ferge, 2001: 144).
Les grans institucions bancàries internacionals, com l’fmi i el Banc Mundial, van pressionar amb força la República de Polònia, així com a la resta d’estats de la regió, perquè executessin mesures de retallada del pressupost públic per fomentar l’economia de mercat i reduir les diferències entre les dues europes. Una conseqüència palpable d'aquesta influència va ser la flexibilització del mercat de treball, és a dir, la major facilitat per acomiadar treballadors, tot provocant grans pressions internes en el sentit contrari, aferrades aquestes a les estructures de benestar social preexistents.
L'entrada a la Unió Europea va aportar grans fluxos de capital en direcció oest-est en forma de fons de solidaritat, i les reformes liberalitzadores no es van aturar, ara comandades per les elits polítiques de la Unió Europea. La recuperació econòmica es va accelerar a tots els estats a mesura que s'integraven a la unió supraestatal. La Seguretat Social polonesa és gestionada de forma contributiva, com succeeix a la majoria d'estats d'Europa occidental, enlloc de ser inclosa en el finançament pressupostari. Actualment, els serveis públics són finançats de forma público-privada, i el procés de liberalització ha fet que la cobertura pública s'hagi vist reduïda any a any. El mercat laboral, per la seva banda, ha condensat un gran nombre de reformes que n'han alterat el rostre significativament. En primer lloc, però, cal recordar que la pensió d'atur és universal. A banda, la flexibilització en els acomiadaments ha deixat un sector laboral, tradicionalment cohesionat i protegit, afeblit en les seves possibilitats de treballar i no caure per sota del llindar de pobresa.
En l’informe del Banc Mundial (2016) fet durant el darrer trimestre del 2015, aquest organisme elogia el paper creixent de Polònia en l’economia europea, el seu sostingut creixement econòmic del 3,4 % tant el 2014 com el 2015, i el seu foment del consum intern. Així mateix, també destaca la fortalesa del sistema bancari polonès, i assegura que aquestes condicions són les idònies perquè Polònia assoleixi a mitjà termini uns nivells de riquesa homòlegs als de la Unió.
4.2. Principals sectors econòmics i socis comercials
Polònia és el 26è estat més exportador del món. L’any 2013, les exportacions poloneses van facturar 193 mil milions de dòlars, i les importacions 203 mil milions, provocant una balança comercial negativa per un valor de 10 mil milions de dòlars, una situació sostinguda en el temps però compartida no tan sols amb els estats més pobres de la regió i de la Unió, sinó també amb d’altres com el Regne Unit. Les exportacions que generen més riquesa són les pròpies dels sectors automobilístic, electrònic, metal·lúrgic i farmacèutic. Podem destacar que les parts de vehicles concentren el 5,2 % del total d’exportacions, els cotxes el 2,9 % i els reproductors de vídeo el 2 % (Fig. 17). Pel que fa a les importacions, les més destacades són el petroli cru, amb un 8,4 % del total, les parts de vehicles i els cotxes, amb el 3 % i el 2,6 %, i els medicaments, amb el 2,2 % (Fig. 18).
Fig. 17. Sectors econòmics que conformen el 100% de les exportacions poloneses

Fig. 18. Sectors econòmics que conformen el 100% de les importacions poloneses
Per la seva banda, el sector agrícola polonès, que durant la República Popular va romandre en mans privades, consisteix en granges petites i fragmentades, molt poc productives, que concentren el 12,7 % de l’ocupació polonesa, però tan sols el 3,8 % del pib. Fins a la meitat de les granges de Polònia practiquen encara una agricultura de subsistència, encara que l’estat lidera la producció de patates de la Unió Europea, i és l’estat més exportador de pomes de tot el món. Tanmateix, la supervivència del sector agrícola a Polònia depèn enterament dels fons provinents de la Política Agrària Comunitària.
Pel que fa als socis comercials de la República de Polònia, cal tenir abans en compte la redirecció de l’economia que l’estat va dur a terme arran del col·lapse de la urss i la desaparició del marc internacional del comecon. El que abans de la Segona Guerra Mundial era una tendència habitual de l’economia polonesa es va reprendre a partir de 1989: Alemanya, i per extensió Europa occidental, va passar a ser el principal receptor de les exportacions poloneses (Fig. 19). El 1997, la República Federal Alemanya ja era el principal soci comercial de Polònia, ja que concentra el 23 % tant de les exportacions com de les importacions. Per la seva banda, Rússia, que havia estat el gran soci comercial de Polònia entre 1950 i 1989, ha caigut en el segon lloc pel que fa a la recepció polonesa dels seus productes, i es manté en aquest lloc gràcies al petroli cru. En canvi, la Federació Russa és el cinquè estat receptor d’exportacions poloneses, per darrere d’Alemanya, el Regne Unit, França i la República Txeca. Val la pena destacar la puixança del mercat asiàtic per als interessos polonesos: la Xina ja és el tercer estat que més productes exporta a Polònia, i gairebé el 20 % dels productes que Polònia importa són fabricats al continent asiàtic, per un 75 % provinent dels mercats europeus (Fig. 20).
Fig. 19. Socis comercials de les exportacions poloneses
Fig. 20. Socis comercials de les importacions poloneses

5. El riu Vístula, una gran xarxa comercial i de comunicacions d’Europa

Fig. 21. Conques hidrogràfiques europees
Fig. 22. Conca hidrogràfica del riu Vístula
Des del Loira fins al Volga, els grans rius europeus han servit des de l’antiguitat de grans avingudes comercials amb gran valor geoestratègic, però també cultural (Fig. 21). El riu Vístula, el més llarg i gran riu de Polònia, amb 1.047 kilòmetres, no podia ser-ne una excepció. Anomenat Wisła en polonès, parteix la República de Polònia longitudinalment i crea una conca hidrogràfica de 194.424 kilòmetres quadrats, gairebé íntegrament dins del territori polonès (Fig. 22). Fins a 25.725 kilòmetres quadrats de la mateixa, però, discorren en els estats de Bielorrússia, Ucraïna i, en menor mesura, Eslovàquia. La majoria del seu curs es dóna al llarg de les grans planes nord-europees, a través de grans ciutats com Cracòvia, Varsòvia i Gdansk, que és a la riba oest de la seva desembocadura. El fet que gran part del recorregut presenti un desnivell tan pròxim a zero és un dels factors més importants per explicar les catastròfiques inundacions que el Vístula ha protagonitzat. D’altra banda, la inclinació de la depressió centre-europea cap al nord-oest fa que la majoria dels afluents del Vístula discorrin d’oest a est, en una proporció del 73 % respecte el 27 % contrari. Nogensmenys, els actuals territoris bielorús i ucraïnès que presenten afluents del Vístula són regions històricament vinculades a l’antic regne de Polònia, absorbit per les grans potències europees entre els segles xvii i xviii.
Fig. 23. Connexió dels rius Vístula i Dnièper per mitjà del
canal d'Augustów
Habitat des fa més de 3.500 anys, les notícies que els grans historiadors romans donaven del riu Vístula eren sempre vinculades a la importància dels pobles que habitaven al llarg del seu curs. Durant el segle I dC va arribar a ser englobat dins de l’anomenada Germània Magna, juntament amb les conques del Rin, el Danubi, l’Elba i l’Oder. Si Ptolomeu, en el segle II dC, va considerar que el Vístula era la frontera entre els pobles germànics i els sàrmates, és perquè des de l’antiguitat hi va haver unes fortíssimes relacions de tall comercial, cultural i poblacional entre el mar bàltic i el mar negre gràcies a la proximitat del riu Vístula i els seus afluents Narew i Bug amb diversos afluents del riu Prípiat, que al seu torn desemboca en el gran riu Dnièper (Fig. 23). A més, les proximitats dels mateixos afluents del Vístula amb la conca hidrogràfica del Niemen, que desemboca a l’actual frontera entre Lituània i l’exclavament de Kaliningrad, han mostrat al llarg de la història una intensitat poblacional i un intercanvi comercial i cultural molt accentuat, fins al punt de ser considerades el bressol legitimador de la Mancomunitat de Polònia i Lituània.
De fet, aquesta gran xarxa fluvial europea formada pels rius Vístula, Niemen i Dnièper, va viure el primer gran procés de connexió de grans rius europeus a través de canals. El Canal d’Augustów, anomenat així perquè el seu projecte de construcció transcorria íntegrament dins del polonès voivodinat d’Augustów, va ser construït entre el 1821 i el 1850 pel regne de Polònia tutelat en unió personal per l’Imperi Rus. El canal, com és el cas per a la resta de canals existents entre els grans rius de l’Europa occidental, va ser projectat amb la intenció d’aprofitar les dinàmiques comercials ja existents entre l’extingida Mancomunitat i Rússia, i abans entre els pobles eslaus occidentals i orientals, per reforçar i modernitzar el comerç de la regió. A més, la intensa legislació proteccionista de Prússia perjudicava en gran mesura el comerç polonès, fonamentat en la ruta del Vístula, i feia patent la necessitat de trobar una ruta comercial alternativa a aquella que l’Imperi Prussià controlava per mitjà de la regió de Pomèrania i la Prússia Oriental, a través del port de Gdansk, aleshores Danzig.
Fig. 24. Postal de la vil·la d'Augustów i del canal homònim
L’aparició del ferrocarril i la inestabilitat política de la sobirania polonesa van fer declinar i empal·lidir el canal, que va ser reconstruït en el període d’entreguerres però destruït novament pel Tercer Reich. Actualment, la secció polonesa del canal s’ha reconstruït com a atractiu turístic dels voivodinats a l’est de Varsòvia (Fig. 24). L’activitat comercial que va arribar a concentrar va ser molt notable, essent una via d’exportació de farina, sal, gra, guix i calç. A més, era la principal via d’abastiment i exportació de fusta de les regions del nord-est de Polònia, de les actuals Bielorússia i Kaliningrad, i de Lituània.
Més enllà de la importància del canal Augustów, el riu Vístula ha fluït sempre vers la badia de Gdansk, i el control d’aquest port, així com dels castells que n’esquitxen les ribes al llarg del curs baix i mitjà, va ser fonamental per a tots els governs històrics del país polonès. Al capdavall, recórrer el riu Vístula des del seu naixement, als monts càrpats entre Eslovàquia i Polònia, fins a la seva desembocadura, és una manera perfecta de fer-se una idea de la importància del transport fluvial per a Europa, pel que fa a aquest cas, almenys des de l’antiguitat fins a l’aparició del ferrocarril.

6. Bibliografia
Portals electrònics d’informació estadística
Atlas del Massachusetts Institute of Technology.  http://atlas.media.mit.edu/en/
profile/country/pol/.
Banc Mundial. http://www.worldbank.org/en/country/poland/overview#1.
Eurostat. http://ec.europa.eu/eurostat/web/.
Altres
Bukowczyk, John J., 1986, And My Children Did Not Know Me: A History of the Polish-Americans, Bloomington, Indiana University Press.
Cook, Linda J., 2010, «Chapter 46. Eastern Europe and Russia» dins Castles et al., The Oxford Handbook of the Welfare State, Oxford University Press, Nova York.
Encyclopaedia Britannica, 2016, Vistula River, document electrònic disponible a http://global.britannica.com/place/Vistula-River, consultat per darrer cop el 06.03.16.
Ferge, Zsuzsa, 2001, «Welfare and ‘ill-fare’ systems in Central-Eastern Europe» dins Robert Stykes et al., Globalization and European Welfare States: Challenges and Change, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
Lukowski, Jerzy i Zawadzki, Hubert, 2001, A Concise History of Poland, Cambridge University Press, Cambridge.
Manning, Nick, 2004, «Diversity and change in pre-accesion Central and Eastern Europe since 1989» dins Journal of European Social Policy, v. 14, n. 3.
OCDE, 2008, Perspectivas de las migracions Internacionales, Gobierno de España, document electrònic disponible a https://books.google.es/books?id=5nSQdoRjncoC&pg
 =PA356&dq=migraciones+bulgaria&hl=ca&sa=X&ved=0ahUKEwi6p5S-pZrLAhXFShQK
HW87BsQQ6AEIJTAA#v=onepage&q&f=false, consultat per darrer cop el 28.02.2016.




No hay comentarios:

Publicar un comentario